اینفوگرافیک
بازایابی در دهه اخیر به لطف دستگاهها و ابزارهای دیجیتال و البته خلق شبکههای اجتماعی از حوزه آفلاین به سمت بازاریابی آنلاین Online Marketing و بازاریابی دیجیتال Digital Marketing گسترش یافته است.این روزها یکی از واژههایی که در گپوگفت با فعالان بازاریابی بسیار شنیده میشود دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing است؛ خوشبختانه در ایران هم شرکتها و سازمانها کموبیش به سمت بازاریابی دیجیتال در حال حرکت هستند و نمود آن هم ایجاد موقعیت شغلی و استخدامی با نامهای مدیر بازاریابی دیجیتال یا کارشناس بازاریابی دیجیتال یا مدیر شبکههای اجتماعی در برخی از آنها است.
اما یکی از مهمترین موضوعات در دیجیتال مارکتینگ تولید محتوای مناسب و خلاقانه برای این نوع فضاهاست که به آن بازاریابی محتوا Content Marketing میگویند. در فضای دیجیتال لزوم تولید محتوای مناسب با نیاز کاربر از اصلیترین عوامل در موفقیت بازاریابی دیجیتال است.
با توجه به وجود دادههای متنوع در محتوا، نیاز به استفاده از ابزاری که بتواند این دادهها را به شکلی خوانا و جذاب به مخاطب ارائه دهد ضروری است. اینفوگرافیک Infographic یا دادهنما از اثرگذارترین ابزارهای قابل استفاده در بازاریابی محتوا است. شما با تولید اینفوگرافیک مناسب میتوانید حجم زیادی از محتوا را در کوتاهمدت و با ظاهری جذاب به ذهن مخاطب مخابره کنید.

چرا شرکتها برای تبلیغات مؤثر به اینفوگرافیک نیاز دارند؟
اینفوگرافیک چهره و ابزار جدیدی برای تبلیغات است. در اینفوگرافیک دو عنصر مهم تبلیغات؛ یعنی طراحی گرافیک و کپیرایتینگ در کنار هم جمع میشوند. این کار باعث میشود پیامی که به شکل اینفوگرافیک انتقال پیدا میکند فرصت این را داشته باشد که علاوه بر پیامش با تصویر نیز توجه مخاطب را به خود جلب کند.

اینفوگرافیک راه خیلی خوبی برای بازریابی محتوایی است که به دلیل به کارگیری تصویر یا عناصر گرافیکی در کنار پیام تبلیغ، میتواند از بازاریابی محتوایی معمولی مؤثرتر عمل کند. اگر شما هم درگیر تولید محتوا برای تبلیغات یا بازاریابی هستنید بهتر است این شش دلیل برای استفاده از اینفوگرافیک را بخوانید:
اینفوگرافیک برای تولید محتوا با بودجۀ محدود عالی است
هر گرافیست یا کپیرایتری که دقیق و به خوبی بداند میخواهد چه کار کند میتواند اینفوگرافیک تهیه کند. امروزه امکاناتی ایجاد شدهاند که به شما اجازه میدهند یادداشتهای خود را به اینفوگرافیکی حرفهای تبدیل کنید. اگر در مورد مطلب یا یادداشت خود مطمئن نیستید، میتوانید از یک موسسه یا شرکت یا حتی یک نویسندۀ مستقل بخواهید تا متنی خوب برای اینفوگرافیک مورد نظر شما بنویسد و این معمولاً جایگزین ارزانتری برای راهکارهای بلاگی است.
طراحی و ساخت آنها نسبتاً آسان است
راههای مختلفی برای تولید اینفوگرافیک وجود دارد، از شیوههای قدیمی که نرمافزارهایی مثل فتوشاپ را به کار میگرفتند تا وبسایتهایی که به صورت آماده قالب اینفوگرافیک را به شما میدهند تا متن و تصویر خود را در آن جایگذاری کنید. این باعث میشود شما با استفاده از تولیدات اینفوگرافیک هر هفته به موعد تحویل مطلب یا انتشار در رسانههای اجتماعی خود برسید.
نظرات تخصصی را به زبان ساده و روزمره برای همۀ مردم ارائه میدهد
کاری که یک اینفوگرافیک برای مخاطبانش انجام میدهد این است که با ساده ساختن اطلاعات تا جایی که برای همه قابل فهم باشد توجه افراد را به یک مبحث، فارغ از اصطلاحات سخت و پیچیده جلب میکند. اگر میخواهید یک روش خیلی جذاب و از نظر دیداری مجابکننده برای ارائه اطلاعات پیدا کنید اینفوگرافیک میتواند اولین انتخاب شما باشد. مطمئن باشید مخاطب از بین خواندن اینفوگرافیک، جدول و نمودار حتماً اینفوگرافیک را انتخاب میکند.
چشمگیر و جذاب است
اینفوگرافیکی که به خوبی طراحی شده باشد خوانش متن را برای مخاطب آسان و احتمال واکنش آنها به موضوع متن را بیشتر میکند.یکی از نقاط فروش اینفوگرافیک، گرایش مردم به چیزهای خوشقیافه و و کنتراست رنگهاست و اینکه تصاویر توجه را به سمت موضوع جلب میکنند. به این ترتیب و با بر طرف کردن چالشی که اکثر محتواها با آن مواجه هستند، یعنی جلب توجه مخاطب، اینفوگرافیک خودبه خود شروع به صحبت با مخاطبش میکنند.
اینفوگرافیک برای بازاریابی برند عالی است
اینفوگرافیک طراحی بسیار سادهای دارد به همین دلیل یک شرکت میتواند با به کارگیری مجموعهای ار اینفوگرافیکها که موضوع و طرح مشخصی را انتقال میدهند برند خود را معرفی کند. اینفوگرافیک سریعاً جلب توجه میکند و این به بیشتر دیده و شناخته شدن برند کمک میکند.
حرف آخر:
اینفوگرافیک، موثرترین راه در بازار آنلاین
اینفوگرافیک راهی است که فاصلۀ بین بازاریاب و موضوع فروش را پر میکند و به این ترتیب بازاریاب میتواند اطلاعات زیادی را از طریق اینفوگرافیک به مشتریانش ارائه کند. اینفوگرافیک تا مدتها و در دورههای مختلف به کار میآید و به اشتراک گذاشته میشود در حالیکه بسیاری از مقالهها خیلی زود کهنه و آرشیو میشوند.